środa, 27 marca 2013

Chleb na zakwasie z płatkami owsianymi Ideał!!!!






Dziś szukałam chleba który:
-byłby tylko na zakwasie
-pięknie wyrastał w koszyku
- nie był  typowo razowym  ciemnym chlebem
-można by było go zrobić jednego dnia

I znalazłam!!!!
Szczerze.Przeszedł moje najśmielsze oczekiwania.
To od dziś mój ulubiony chleb.
Składniki są tak dobrane że nie może się nie udać.
Ponadto pierwszy raz spotkałam się by chleb wyjęty z koszyka pieczony na kamieniu w trakcie wypieku urósł jeszcez o jakieś 1/3 objętości.Patrzyłam przez 40 minut na piekarnik nie mogąc uwierzyć w to co widzę.
Chleb jest miękki,sprężysty ma fajne dziurki i pyszny smak.
Upiekłam dwa średnie bochenki.
Przepis znalazłamTutaj
Bardzo polecam.

Składniki:

-350 gram mleka
-150 gram wody
-200 gram aktywnego zakwasu
-50 gram mąki żytniej jasnej
-600 gram mąki pszennej chlebowej
-100 gram płatków owsianych
-łyżka soli
-łyżka miodu

Mleko i wodę podgrzać.
W misie miksera umieścić kolejno płynne i sypkie składniki .
Wyrabiać ok 10 minut końcówkami z hakiem.
Jeśli ciasto będzie klejące należy dosypać mąki.Ciasto musi się ładnie formować.
Ja dosypałam ok 0,5 szklanki mąki żytniej jasnej.
Ciasto uformować w kulę odstawić na 4 godziny do wyrośnięcia w ciepłe miejsce.
Po tym czasie ciasto odgazować i złożyć .Umieścić w koszykach łączeniem do góry (lub w jednym większym) do wyrastania na 4 kolejne godziny.
Po tym czasie piekarnik z kamieniem rozgrzać do 210 C.
Chlebki przenieść na kamień.Piec 40 minut.
Wyjąć.Ostudzić na kratce.
Smacznego.

Chleb przed wyrastaniem:





Po  4 godzinach w ciepełku:


I gotowy:


3 komentarze:

  1. Wspaniałe bochenki Agnieszko:-), masz rękę do pieczenia chleba:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. ooo tez bym zjadła taki chlebek . muszę męża zagonić do roboty bo on u nas jest piekarzem (szczególnie od bułeczek i ciasta do pizzy). pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Zielone pesto rzodkiewkowo brokułowe

  Sezon na nowalijki w pełni ,szklarnia reaktywowana z niecierpliwością czekałam więc na pierwsze nowalijki. Natką pietruszki, koperku, ruko...