środa, 9 stycznia 2013

Mój chleb.







Upiekłam Swój pierwszy chleb.
Znaczy nie pierwszy w sensie pieczenia a pierwszy w sensie kompozycji:)
Trochę zmuszona(przeliczyłam się w ilości posiadanej mąki) a trochę z ciekawości namieszałam i oto on!!!
Chleb jest zwarty ,mięsisty bardzo sycący.Kromka z okolic środka to aż nadto na śniadanie:)
Z uwagi na to że miałam małą miskę nie wyrósł tyle ile powinien ale smak rekompensuje wszystko.
Zapach kminku i zakwasu który wypełnił cały dom w trakcie pieczenia jest nie do opisania.
Polecam wypróbować.

Składniki:
-200 gram zakwasu żytniego
-200 gram mąki pszennej chlebowej
-260 gram mąki pełno ziarnistej orkiszowej
-60 gram otrąb owsianych
-łyżka soli
-czubata łyżka kminku
-10 gram świeżych drożdży
-łyżka miodu
-350 gram ciepłej wody.

Drożdże rozpuścić w wodzie dodać zakwas.
Kminek lekko utłuc w moździerzu
Dodać resztę składników wyrobić ciasto by było sprężyste.
Przykryć,odstawić na 2 godziny do wyrośnięcia.W tym czasie złożyć trzy razy.
Po upływie tego czasu ciasto złożyć ostatni raz i umieścić w koszu do wyrastania na 1-1,5 godziny.
Piekarnik nagrzać do 240 C(razem z blachą lub kamieniem).
Bochenek energicznym ruchem  przewrócić na  blachę lub jeszcze lepiej kamień do pieczenia szybko naciąć lekko obsypać mąką i wstawić do piekarnika na 10 minut.
Po tym czasie obniżyć temperaturę do 220 C i piec jeszcze przez 35 minut.
Bochenek jest upieczony jeśli wydaje głuchy dźwięk przy stukaniu w spód.
Smakuje wspaniale na słodko jak i na słono.
Dziś do zdjęcia wyrwałam mężowi II śniadanie:)
Smacznego.




5 komentarzy:

  1. przez Ciebie chyba dzisiaj zrobię zakwas ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Rób.Za cztery dni upieczesz pyszny chlebek:))
    A im dłużej potem się go dokarmia i piecze tym lepsze ma właściwości;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny!
    Ja jeszcze sama nie opracowywałam receptury.
    Fakt, że luźno traktuję przepisy i sobie robię z nimi wariacje na temat, ale to nie całkiem samodzielny chleb.
    Twój wygląda wspaniale!!!
    kajapisze.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Kaja jeśli chcesz stworzyc swój pierwszy chleb pamiętaj by dobrać dobrze proporcje mąka- zakwas+woda.I ew nie przesadzić z ilością drożdży.
    Jeśli pieczesz w formie może byc luźniejszy jeśli wyrasta w koszyku i na dopiero pieczesz to bardziej zwarty.No i w tym drugim konieczne składanie.
    Proste.Spróbuj.Po moim już nie ma śladu:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny Ci wyszedł ten chlebuś:-), co do Twojego pytania, odpowiedziałam u siebie:-). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Zielone pesto rzodkiewkowo brokułowe

  Sezon na nowalijki w pełni ,szklarnia reaktywowana z niecierpliwością czekałam więc na pierwsze nowalijki. Natką pietruszki, koperku, ruko...